Helene Christensen har med støtte fra TMKF under aftalt uddannelse gennemført en akademiuddannelse i økonomi og ressourcestyring. Helene Christensen har været ansat i virksomheden Norlund A/S som økonomi assistent igennem fem år. Efter knap et års ansættelse fik Helene lyst til at få ny og opdateret viden inden for sit felt. Da økonomichefen i samme periode fik nyt job, blev behovet for kompetenceløft kun mere aktuelt. Med en uddannelse inden for kontor og økonomi samt flere års erfaring inden for området, søgte Helene efter en uddannelse på højere niveau. Valget faldt på den treårige akademiuddannelse i økonomi og ressourcestyring.
Kompetenceløftet kommer i dag både virksomhed og Helene til gode.
Hvad har uddannelsen givet dig af nye værktøjer?
– Jeg oplever, at jeg generelt har fået en bedre og dybere forståelse af mit fag. Jeg har arbejdet med økonomi i mange år, men med uddannelsen har jeg fået opfrisket metoder inden for mit område, som jeg ikke har arbejdet med længe. Herudover har lært at arbejde med flere af vores programmer på et mere avanceret niveau.
– Jeg havde f.eks. et modul om regneark på avanceret niveau. Et område som jeg egentlig syntes, at jeg kunne meget inden for i forvejen, men hvor jeg lærte virkelig meget på kurset. Selv med mange års erfaring, er det altid muligt at lære mere.
Hvad betyder uddannelsen for dig i dit daglige arbejde?
– Mange ting er blevet nemmere. Og med større indsigt følger mange gange også mere interessante opgaver i kraft af, at ansvarsområdet bliver udvidet. Det er jeg glad for. Jeg får mulighed for at gå mere i dybden med tingene.
– Vi havde i en periode en konsulent fra et revisionsfirma, der kom fast nogle dage om måneden og hjalp til. Det er løbende blevet mindre, fordi jeg har kunne overtage flere af de opgaver, konsulenten ellers sad med. Så på den måde kommer uddannelsen både virksomheden og mig til gode.
Hvordan er uddannelsen bygget op?
– Man skal igennem seks moduler, hvoraf nogle er obligatoriske andre er valgfag samt et afgangsprojekt. Det er altså muligt langt hen ad vejen at sammensætte uddannelsen, så den passer ind i den funktion og opgaver, man arbejder med. Jeg havde som nævnt regneark på avanceret niveau men også f.eks. statistik. Vi arbejder meget med data, så det er en stor hjælp i mit arbejde.
– Det er også muligt at følge et modul uden for uddannelsens faglige område, og her valgte jeg projektledelse. Vi har virkelig mange projekter i huset, og jeg har kunne bruge faget i mit videre arbejde.
– Man er ca. 12 – 14 stykker på et hold, og det er inspirerende at sparre med andre i samme funktion som måske sidder med andre arbejdsopgaver.
Har du gode råd til andre, der overvejer enten selv at tage en akademiuddannelse eller tilbyde sine medarbejdere akademiuddannelsen?
– Jeg synes, at man får meget ud af det, men det er også vigtigt, at man er opmærksom på det arbejde, der er forbundet med det. Der er meget hjemmearbejde og tid, der går med at være på uddannelsen. Men med det sagt, så er det en investering i arbejdsopgaverne efterfølgende.
– Jeg kan mærke, at jeg er blevet kompetent til at udføre de opgaver, jeg skal, samtidig med, at jeg i stigende grad også kan varetage opgaver, som virksomheden ellers skulle ud at købe eksterne ressourcer til.
Er du så færdig med uddannelse nu eller er du på udgik efter mere?
– Lige nu holder jeg en pause, men jeg vil ikke udelukke, at jeg igen får lyst til mere uddannelse. Det gør hverdagen mere spændende og opgaverne mere alsidige.